روستایی که برچیده خواهد شد؛

خونسرخ به خاطره ها می پیوندد



صبح ساحل ، حوادث - خونسرخ منطقه ای در غرب بندرعباس که در سالهای نزدیک منطقه ای سالم و امن برای ساحل گردی وشنا وبازی کودکان و جوانان بود، حالا برای ساکنانش قابل سکونت نیست.منطقه ای که بسیاری از مدرم برای دورشدن از هیاهوی شهری و نیز زباله های شهری ای که به ساحل شهربندرعباس سرریز بود آنرا بهترین نقطه امن یافته بودند حالا گرفتار آلودگی های صنعتی ناشی از فعالیت صنایع غرب بندرعباس است. بعد ازساکنان روستای جمال احمد که به منطقه دیگری منتقل شدند، اکنون نوبت روستای خونسرخ است که مقامات مکان دیگری را تعیین و رضایت آنها را برای جابه جایی جلب کنند. مناطق سالم و خاطره انگیز مردم ، قربانی سوختهای ناپاک و صنایع ناپاکی می شوند که هرکدام از این صنایع میلیون ها اعتبار برای کاهش آلاینده ها و تبدیل شدن به صنعت سبز صرف کرده بودند. گزارش صبح ساحل از اظهارات مدیرکل محیط زیست استان در مورد جابه جایی روستای خونسرخ را در صفحه پنج بخوانید؛قسمت بزرگی از فعالیتهای اقتصادی استان در غرب بندرعباس در حدفاصل بین منتهی الیه غربی حوزه استحفاظی شهر تا منتهی الیه غربی دو راهی گچین متمرکز شده است و این امر موجب به وجود آمدن مشکلات زیست محیطی بسیاری در نتیجه مجاورت اراضی صنعتی با نواحی مسکونی و نبود فضای سبز کافی  است.به گفته مدیرکل حفاظت محیط زیست هرمزگان ،علاوه بر آن به واسطه فاصله کوتاه منطقه صنعتی با شهر بندرعباس ،عملا این شهر نیز با معضلات آلودگی محیط زیست خصوصا آلودگی هوا و آب روبرو شده که عمده ترین آلودگی غرب بندرعباس  را آلودگی ناشی از پخش گازها و مواد معلق، آلودگی محیط زیست دریایی، آلودگی ناشی از دفع مواد زائد صنعتی و پسماندها، آلودگی فاضلاب و پساب صنعتی و...به شمار می رود.مجید وفادار  در نشست خبری به مناسبت هفته هوای پاک با بیان اینکه جوامع انسانی متاثر از این گونه آلودگی را روستانهای موجود در منطقه  است افزود:این روستاها شامل دوگردان و بارقین  خونسرخ، تیاب، بوستانو ،همچنین شهرکهای مسکونی توانیر، آلومینیوم المهدی، کشتی سازی، اداره بندر، و... در معرض آلودگی ناشی از فعالیت های صنعتی و معدنی غرب بندرعباس قرار دارند. وی  با بیان اینکه هرچند واحدهای صنعتی نیز باید منازل مسکونی خود را جابجا کنند اما اولویت با روستاهای اطراف صنایع بزرگ است عنوان نمود: روستای خونسرخ بندرعباس نیز مانند روستای جمال احمد به دلیل آلودگی زیست محیطی منطقه  باید جابجا شود زیرا محیط فعلی منطقه برای زندگی مناسب نیست. وفادار اضافه کرد: اکنون نیز جایگاه استقرار اهالی جمال احمد در منطقه فعلی بدون کارشناسی اصولی بوده است چرا که این محل جایگاه جمع آوری زباله ها بوده است و باید محل دیگری برای آنها در نظر گرفته شود.

 کمبود انرژی پاک

مديرکل حفاظت محيط زيست هرمزگان در ادامه سخنان در خصوص  مواد اولیه کارخانه آلومینیوم که از موارد افزایش آلودگی زیست محیطی منطقه صنعتی و غرب بندرعباس گفت:به دلیل اینکه مواد اولیه تولید آلومینیوم به صورت فله ایی وارد می شود این امر نیز موجب آلودگی در منطقه شده است.وفادار یکی از نیازهای مبرم  نیروگاه بندرعباس را  سوخت پاک برای کاهش آلودگی هوا  دانست و ادامه داد: در حال حاضر در استان با کمبود انرژی پاک روبرو هستیم که یکی از علل های آلودگی هوا در غرب استان به شمار می رود. این مقام مسوول اظهار داشت:با توجه به اینکه تولید گاز استان 14 میلیون متر مکعب و نیاز نیروگاه بندرعباس به شش میلیون متر معکب برای تولید انرزی است اما این نیروگاه فقط300 هزار متر مکعب گاز برای روشن کردن مشعل دریافت می‌کند.وفادار با بیان اینکه در ماه های گرم سال، میزان ارسال گاز به نیروگاه بندرعباس یک میلیون و 500 هزار متر مکعب یعنی یک چهارم نیاز واقعی این واحد بوده که با شروع هوای سرد این میزان به700 هزار و سپس به 300 هزار مترمکعب کاهش یافته است.

 برنامه های هفته هوای پاک

مدیرکل حفاظت محیط زیست هرمزگان  با اشاره شعار امسال هفته پاک( انرژی پاک، مسوولیت اجتماعی، آسمان آبی)، شروع برنامه های این  هفته را از  29 دی ماه تا پنجم بهمن ماه  ذکرکرد. وفادار پیاده روی خانواده،  مراسم هوای پاک در مدارس وشهرک گاز، جشنواره عکس دانش آموزی به مناسبت هفته هوای پاک و پاک سازی روی آب و بستر آب در جزیره هرمز،مراسم درخت کاری در شهرستان بندرعباس، نشست با سمن و اساتید دانشگاهی (اتاق فکر در خصوص آلودگی هوا )، پاکسازی ساحل بندرعباس، بازدید از معاینه فنی ، توقف ماشین دود زا در هفته هوای پاک از جمله برنامه های هفته هوای پاک عنوان کرد.

 جنوب گچین، شرق  بندرعباس ،جاسک و شوره زارهای بندرلنگه .منشا ریزگردها در استان

وی افزود: طی بررسی های انجام شده و گزارشات موجود  برخی مناطق استان پتانسیل ایجاد گرد و غبا را دارا است که غرب شهرستان  بندرعباس(جنوب گچین)؛ شرق شهرستان بندرعباس (منطقه قلعه قاضی)؛ جاسک و شوره زارهای بندرلنگه از این مناطق هستند. مجید وفادار در نشستی با خبرنگاران  اظهارداشت: با توجه به قرارگرفتن کشور ایران بر روی کمربند گرد و خاک جهانی، وجود پدیده گرد و غبار امر جدیدی نیست ولی در سالهای اخیر بروز خشکسالی، تغییر در رژیم هیدرولوژیکی منطقه، تغییرات اقلیم، ناپایداری جوی در صحرای عربستان، عراق و سوریه، کاهش پوشش گیاهی و عوامل انسانی موجب افزایش وقوع این پدیده در منطقه گردیده است، به طوری که اثرات آن در استانهای غرب و جنوب غرب کشور بیشتر دیده می شود، لذا امروزه برنامه های مدیریتی برای کنترل و کاهش آلودگی هوا از مهمترین راهکارها محسوب می شود.

وی ادامه داد : هم اکنون 3 ایستگاه ثابت سنجش آلودگی هوا در بندرعباس  (واقع در رسالت جنوبی متعلق به اداره کل حفاظت محیط زیست هرمزگان، در منطقه غرب بندرعباس متعلق به شرکت نفت بندرعباس، و در منطقه شرق بندرعباس متعلق به شرکت پالایش گازسرخون و قشم)  مستقر می باشد.

 8روزهوای ناسالم

وفادار درمورد وضعیت کیفیت هوا (پدیده ریزگرد) نه ماهه اول سال 1392 با بیان اینکه در طی نه ماهه اول سال 92 موارد بسیار کوتاه مدت و مقطعی از حضور ریز گرد در منطقه مشاهده شد افزود: با توجه به اینکه بر اساس شاخص PSI میانگین 8 ساعته برای تعیین شاخص استاندارد آلودگی مورد نیاز می باشد  ليكن در مدت 9 ماه گذشته به مدت 19 روز شاهد آلودگي هوا كوتاه مدت و مقطعي ناشي از پديده ريزگرده ها بوده ايم و در تعیین شاخص مورد نظر لحاظ نشده است و کیفیت عمومی وضع هوا در9ماهه اول خوب و سالم ارزیابی شده است.

این مقام مسوول روزهای هشدار داده شده            در خصوص کیفیت هوا با وضعیت شاخص  ناسالم، بسیار ناسالم  را در 9 ماهه گذشته 8  روز اعلام کرد که نسبت به مدت مشابه سال قبل 2/9 بوده است. وفادار اقدامات اداره كل حفاظت محيط زيست هرمزگان در سال 1391 و نه ماهه اول سال 1392رادریافت اطلاعات پیش بینی وضع هوا از هواشناسی ،مراقبت بر ثبت پارامتر های آلودگی هوا خصوصا ریز گرد ها توسط دستگاههای ثابت و سیار ،ثبت لحظه ای میزان ریزگرد ها در مرکز شهرستان بندرعباس ،ثبت لحظه ای میزان ریزگرد ها در شرق شهرستان بندرعباس و...اعلام کرد.

  آلودگی هوای ناشی از حضور گازها در بندرعباس

مدیرکل حفاظت محیط زیست هرمزگان آلودگی هوا را یکی از بغرنج ترین مسائلی دانست  که ره آورد زندگی شهرنشینی خصوصا شهرنشینان کلان شهرها و شرهای بزرگ صنعتی شده است. وفادار در خصوص آلودگی هوای ناشی از حضور گازها در شهرستان بندرعباس گفت: در این مدت مشکل خاصی مشاهده نشده و فقط در ساعات پرتردد و مناطق پرترافیک (مانند اطراف چهارراه رسالت و میدان صادقیه و همچنین مرکز شهر) که اغلب ساعات تعطیلی مدارس می باشد میزان گازco و همچنین ذرات کمتر از 5/2 میکرون ناشی از سیستم حمل و نقل به میزان بالاتر از بقیه ساعات روز می رسد.

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها